حسابداری پیمانکاری چیست؟ نحوه ثبت حسابداری در شرکتهای پیمانکاری
حسابداری پیمانکاری چیست؟
حسابداری پیمانکاری شاخهای از رشته حسابداری است که با توجه به اینکه الزامات قراردادی و تعهدات خاص خود را دارد شیوه حسابداری در این شاخه با شاخههای دیگر نظیر حسابداری صنعتی، تولیدی و بازرگانی و غیره متفاوت است به نحوی که اشخاصی که میخواهند در این بخش از حسابداری شروع به فعالیت نمایند نیازمند آموزش در این زمینه و یادگیری نکات و مسائل این نوع از حسابداری هستند. در این مقاله به بررسی موارد حسابداری پیمانکاری میپردازیم.
چرا حسابداری پیمانکاری اهمیت دارد؟
حسابداری پیمانکاری از آنجایی اهمیت دارد که اگر ثبتهای حسابداری در پروژهها را در حسابهای نامربوط نگهداری کنیم در پایان آن پروژه به مشکلات اساسی برخورد میکنیم، به عنوان مثال اگر درآمد شرکت را بصورت خالص پس از کسر کسورات قراردادی و قانونی ثبت کنیم ( در ادامه به بررسی این کسورات خواهیم پرداخت. ) در آینده که قرار است مبالغ کسورات را از کارفرما دریافت کنیم در ثبت حسابداری به مشکلات فراوانی برخورد میکنیم. به شما پیشنهاد میکنم حتما تا پایان این مقاله را مطالعه کنید و هر جا که سوال داشتید در آخر متن بپرسید در اولین فرصت به شما پاسخ مناسب رو خواهم داد.
ارکان اصلی پیمانکاری
پیمانکاری سه رکن یا سه وجه دارد: وجه یا همان رکن اول در پیمانکاری شخص پیمانکار قرار دارد که وظیفه انجام امور محوله طبق قرارداد را دارد و موظف است کارهایی که در قرارداد به عهده اش گذاشته شده است را انجام دهد. وجه دوم یا همان رکن دوم کارفرما است که طرف دیگر قرارداد پیمانکاری است که کار را طبق قرارداد به پیمانکار واگذار میکند و در نهایت رکن سوم نیز قرارداد است که یک حسابدار پیمانکاری باید اشراف کامل به قرارداد داشته باشد تا در هنگام تهیه و تنظیم صورت وضعیت توسط کارگاه پیمانکاری بتواند اگر ایراداتی در صورت وضعیت تنظیم شده ملاحظه کرد را به مدیریت شرکت پیمانکاری ارجاع دهد تا در جهت رفع آن اشکال اقدامات لازم را انجام دهند.
روش های اجرای حسابداری پیمانکاری
صفر تا صد حسابداری پیمانکاری به این بستگی دارد که نوع قراردادی که با کارفرما بسته شده است به چه صورت است. در حسابداری پیمانکاری سه نوع قرارداد داریم :
1) پیمان مقطوع : یک نوع پیمان بلند مدت است که پیمانکار در آن با دریافت مبلغ ثابتی برای کل موضوع پیمان یا یک نرخ ثابت برای هر واحد عملیات موضوع پیمان کار را قبول میکند و قرارداد را امضا میکند. در مواردی ممکن است که بر اساس موادی خاص مبالغ بالا مورد تعدیل قرار گیرد.
2) پیمان امانی ( پیمان با حق الزحمه مبتنی بر مخارج ) : پيمان بلند مدتي است كه به موجب آن مخارج قابل قبول يا مشخص شده در متن پيمان به پيمانكار تأديه و درصد معيني از مخارج مزبور يا حقالزحمه ثابتي نيز به پيمانكار پرداخت شود در این نوع پیمان ممکن است هزینههایی در قرارداد ذکر شود که از پرداخت حق الزحمه مستثنی گردد . مثلا مدیریت ساخت یک ساختمان توسط پیمانکار و اخذ 6.5 درصد برای مدیریت پیمان.
3) پیمان مدیریت : پیمان مدیریت در ایران نوعی پیمان امانی است. در این نوع پیمانها مدیریت عملیات پیمان به عهده پیمانکار است و مخارج به عهده کارفرما است. مثل پیمان تامین نیرو
وظایف حسابداری پیمانکاری و نحوه ثبت مخارج و هزینهها
حسابدار شرکت پیمانکاری باید برای هر قرارداد هزینهها در سرفصل مرتبط به خود ثبت و ضبط کند و به این عمل در حسابداری پیمانکاری تسهیم اولیه میگویند و این موضوع در حسابداری پیمانکاری از این بابت اهمیت پیدا میکند به بدست آوردن بهای تمام شده پروژه در پایان دوره مالی از اهمیت ویژهای برخوردار است و اگر این تسهیم اولیه اتفاق نیفتد و حسابدار بخواهد در پایان سال مالی این تسهیم را انجام دهد با مشکلات عدیدهای روبرو میگردد و حتی میتوان گفت نمیتواند بهای تمام شده پیمان را به درستی حساب کند. منظور از تسهیم اولیه در اینجا این است که به عنوان مثال اگر یک پیک خدمات مربوط به پروژه الف را انجام داد در زمان ثبت حسابداری مستقیم به حساب پروژه الف ثبت شود و اگر مربوط به پروژههای دیگر بود نیز به همین منوال عمل شود و اگر همزمان مربوط به هر دو پروژه تکالیفی را انجام داده بود در این صورت بر اساس کاری که برای هر کدام از پروژهها انجام شده است این هزینه تقسیم شود.
بیمه و مالیات در پیمانکاری
در قراردادهای پیمانکاری همیشه باید به درصد بیمه توجه خاصی داشته باشیم. درصد سپرده بیمه در قراردادهای پیمانکاری طبق ماده 38 قانون تامین اجتماعی پنج درصد ( 5% ) از هر پرداختی به پیمانکار بعلاوه مبلغ آخرین صورت وضعیت پیمانکار است و این مبلغ نزد کارفرما بصورت سپرده میماند تا زمانی که پیمانکار نسبت به تهیه و تحویل مفاصا حساب تامین اجتماعی به کارفرما اقدامات لازم را انجام دهد.
مراحل حسابداری شرکت های پیمانکاری
کار حسابدار در شرکتهای پیمانکاری از قبل از انعقاد قرارداد شروع میشود و تا زمان تحویل قطعی و دریافت مفاصا حساب تامین اجتماعی و تسویه حساب با کارفرما ادامه پیدا میکند.
حسابدار شرکت پیمانکاری بایستی از زمان دریافت اسناد مناقصه نسبت به شناسایی هزینهها اقدام نماید و طبق شرایط موجود اگر بعد از برگزاری مناقصه منجر به برنده شدن پیمانکار شد و این عملیات در یک دوره مالی اتفاق میفتاد هزینه پرداختی بابت خرید اسناد مناقصه و اخذ ضمانتنامه از بانک را به حساب پیمان در جریان پیشرفت ( اگر پیمان از نوع پیمانی است که در آن بایستی از روش درصد پیشرفت کار استفاده شود ) یا حساب هزینههای پیمان منتقل کند. ثبت مابقی هزینهها پس از برگزاری مناقصه و برنده شدن پیمانکار نیز به همین صورت که در بالا ذکر شد است. در مورد درآمد نیز اگر پیمان نیاز به اجرا و محاسبه درصد پیشرفت کار داشته باشد مبالغ صورت وضعیتهای ارسالی در حسابی تحت عنوان مبالغ بازیافتنی پیمان در زیر گروه حسابهای دریافتنی و با ماهیت بستانکار ثبت میشود تا در پایان سال مالی به نبست درصد پیشرفت کار از این حساب به درآمد دوره پیمانکار منظور شود و اگر پیمان از نوع پیمان امانی یا پیمان مدیریت بود مستقیم مبالغ صورت وضعیتها به حساب هزینه دوره منظور میشود.
نتیجه گیری :
در این مقاله به بررسی حسابداری پیمانکاری و ارکان آن و نحوه حسابداری در شرکتهای پیمانکاری و انواع قرارداد در شرکتهای پیمانکاری پرداختیمو اگر سوالی در زمینه حسابداری پیمانکاری دارید در نظرات بپرسید تا پس از بررسی پاسخ رو براتون بذارم.
نظرات
Average Rating